dinsdag 9 december 2014

Doe het zelf: De Tas

In de Terdege van 2 juli 2014 zag ik een heel leuk creatief idee. Leuk omdat je het zelf kunt maken (daar houd ik van) én leuk omdat het een tas is (daar houd ik nog meer van!).
Als eerste heb je nodig deze jute tas van de Albert Heijn.
Verder heb je allerlei restjes stof nodig, kant, band en wat je zelf nog leuk vindt om erop te naaien.Ik dacht te putten uit mijn voorraad restjes stof maar kon daar geen goede combinaties mee maken. Niet getreurd. Een bezoekje aan de Stoffenwinkel Karteris is dan een feest want ik kan hier meer kiezen dan ik ooit zal maken...

Teken op (patroon)tekenpapier een rechthoek van 29 cm. x 38,5 cm. Teken er, naar eigen idee, vlakken op en knip ze uit.

Leg de vlakken op de stof en knip ze met een centimeter naad uit.

Voor mijn tas heb ik deze combinatie van stoffen uitgezocht:

Alle delen worden nu (met de goede kanten op elkaar) vast genaaid.
Een ritsvoetje van de kant geeft precies de één centimeter extra aangeknipte naad.

De naden, na het stikken, aan de achterkant open strijken.

Daarna begint het versieren met kant, band of wat je zelf leuk vindt.

Voor een nette afwerking de buitenranden van de lap één centimeter naar binnen slaan.
Nu komt het lastigste gedeelte want de lap moet met de hand op de jute tas 
worden genaaid.

Dit neemt even tijd in beslag maar is met een stevige naald prima te doen. Als je, zoals ik, dit op een regenachtige dag hebt zitten doen en dit is het resultaat.....

....dan gaat de zon als vanzelf schijnen!

P.S. De houten bloemetjes aan het hengsel komen bij de Action vandaan. Ik had nog genoeg stof over en heb voor de andere zijde van de tas ook nog een lap gemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten