dinsdag 20 januari 2015

Kaasstolp

Al zes jaar lang zit ik met één van de kinderen op de vrijmarkt tijdens de Oud Veluwse Markt. Het is eigenlijk zo dat de vrijmarkt voor de kinderen is maar het is geen geheim dat ik het zelf zóóó ontzettend leuk vind om te doen. Zo is het eigenlijk: moeder zit met kind op de vrijmarkt.......
Inmiddels krijgen wij van verschillende kanten spullen voor de verkoop toegestopt. Laatst zat er tussen de spullen deze kaasstolp. 

Nou...laatst...de stolp staat al zo'n half jaar op de werkbank in de garage te wachten om opgeknapt te worden. Na het succes van mijn etagère (zie het artikel van 2 januari, vogeltaart) zag ik het weer helemaal zitten om ook iets van deze stolp te maken.
Ik zocht een matte verf om het houten bord een andere kleur te geven. Ik dacht aan krijtverf maar zou dat er weer speciaal voor moeten aanschaffen. In de garage stond nog een restje muurverf en omdat de stolp geen gebruiksvoorwerp gaat worden leek mij dat prima. Zo gedacht, zo gedaan.


Inderdaad, de muurverf gaf precies de matte 'look' die ik in gedachten  had.
De stolp zag eruit als nieuw! 


Wat leg je dan onder de stolp? Het werden wat persoonlijk getinte voorwerpen. Als eerste dit miniatuur Psalmboek.


Hester heeft hem ooit gemaakt op de basisschool maar hij heeft nooit het juiste plekje gekregen. Nu vind ik dit een mooi symbool als heenwijzing naar de Psalmen die ook in de Bijbel te vinden zijn. De Bijbel is de leidraad in mijn/ons leven. 
Daarna toch wel een boekje met een potlood erbij. Schrijven en opschrijven doe ik toch wel heel erg veel. Schrijven voor het kerkblad, schrijven voor dit blog, notuleren, opschrijven van boodschappen en vooral het opschrijven van dingen die ik nog moet doen of niet moet vergeten.
Aan opschrijfboekjes geen gebrek. In de la lag er één die wel wat in stijl van de stolp gebracht mocht worden.
Ik kafte 'em met bruin papier. 


Plakte er een taartrand, doorsnede 10 cm. (te koop bij de Action) omheen .



En zocht een bijpassend rozenlabel (ook Action).


En zo kwam het opschrijfboekje er toen uit te zien:


Het opschrijfblokje had nog sporen van waar ooit een slotje had gezeten. Daar kon nu mooi dit lintje door geregen worden.
Een bijpassend potlood maakte ik door ook het potlood te beplakken met bruin papier.



Nog een klein plaatsje was er over en dat werden toch kaarsen. Ik kan er geen genoeg van krijgen. Zodra het 's avonds wat vroeger donker wordt gaan de kaarsen en waxinelichten hier binnen aan. Ik zeem, zonder gemopper, een keer extra de ramen. 
Het bosje kaarsen was eigenlijk zo gemaakt. Ik scheurde ook weer van bruin papier een reep en maakte die vast om het bosje kaarsen. Een bruin touwtje erom met daaraan vast weer een label van het vel dat ik bij de Action had gekocht (zie hierboven). 



Meer spullen kunnen er niet onder en daarom liet ik het hierbij.
Zo werd de kaasstolp een "kijk" stolp die niet op de vrijmarkt in de verkoop komt.....

1 opmerking: