dinsdag 18 november 2014

Het eetclubje: HEMA




Van 01-01-1990 tot en met 30-11-1992 heb ik als secretaresse gewerkt bij, wat toen nog heette: Notariskantoor Van Putten & Van Regteren Altena te Ede. (Dit kantoor heet inmiddels: Van Putten van Apeldoorn Notarissen.)

Inmiddels ben ik daar al heel wat jaartjes weg. Wat ontstaan is na mijn afscheid is het eetclubje met drie (oud)-collega’s. Het eetclubje heeft pas sinds kort een naam, nl. HEMA. Wat staat voor: Het Eetclubje Met Alida.

Elk jaar zijn we één keer aan de beurt om voor elkaar te koken, wat resulteert in een ontmoeting om de drie maanden en dat al 22 jaar lang!

En nu is het mijn beurt om te koken.

Als dit klaar ligt zit voor mij het “ergste” erop. Ik heb een menu samengesteld!
Om te voorkomen dat ik zelf helemaal gaar aan het etentje verschijn begin ik bijtijds met de voorbereidingen.

Een dag van tevoren maak ik de tomatensoep.

1 eetlepel olie verhitten in een soeppan. 50 gram prei in ringen samen met twee laurierblaadjes, een halve winterwortel in blokjes en ¼ ui verhitten totdat de uit glazig ziet.
1 blikje tomatenpuree van 70 gram er door roeren en nog 2 minuten op middelhoog vuur bakken. 1 kilo tomaten, de tomaten in vieren snijden en een middelgrote aardappel in dobbelsteentjes snijden. Nu gaan de tomaten, de aardappel en 2 rundvleesbouillontabletten in de pan. 1 liter water erbij. Aan de kook brengen en 30 minuten zacht laten doorkoken. De soep laat ik afkoelen. 
Op de dag van het etentje zoek ik eerst de twee laurierblaadjes. Zij mogen uit de soep. Dan pureer ik de soep met de staafmixer en gaat daarna nog even door de zeef.

De soep voor vanavond staat klaar en hoeft alleen nog maar opgewarmd te worden.
Net voor het serveren bak ik de rest van de ui met wat spekblokjes en schep dit mengsel in de soep.

Het hoofdgerecht heet: Zalm en Croûte met kruiden-olijvenboter. Wat er straks uit de oven komt is nog een verrassing maar de naam alleen al is veelbelovend! 
Voordeel van dit hoofdgerecht is dat je alles van tevoren kunt klaarmaken. Zijn de gasten gearriveerd dan is het een kwestie van de bakplaat in de voorverwarmde oven schuiven.

Bij dit hoofgerecht komen krieltjes en broccoli.
En dan het dessert. Als enorme liefhebber van toetjes kan ik uit een flinke voorraad recepten putten. Op Welke.nl kwam dit toetje voorbij. 
In dit toetje komen warme stukjes appel. Ik heb de twee appels  van tevoren geschild, in stukjes gesneden en weggezet met wat citroensap erover. 

Na het hoofdgerecht moet ik dus nog even de keuken in. In één eetlepel roomboter bak ik de stukjes appel totdat ze warm en wat zachter zijn. Dan strooi ik er twee theelepels kaneel over. Alles goed door elkaar roeren en de appelstukjes verdelen over vier glazen. Nu tegelijk wat vanilleyoghurt en vanillevla erbij schenken tot de gewenste hoeveelheid. Als laatste verkruimel ik wat stukjes Bastogne koek en verdeel die over de vla. De Bastogne koeken kun je van tevoren vast verkruimelen. Ik stopte ze in een plastic zak, theedoek erover en dan de koekjes met de deegroller stukslaan.

Zo wel wat uurtjes in de keuken gestaan maar dat was het waard! Het menu is goed ontvangen. We hebben bijgepraat en heerlijk gegeten. Ik heb, bij gezondheid, weer een jaar de tijd om een volgend menu samen te stellen. Nu nagenietend van wat ik kreeg.....





















2 opmerkingen:

  1. Ja......toetjes, ook ik ben er dol op en ik heb in de loop der jaren een heleboel lekkere recepten verzameld. Dus als je nog een lekker recept zoekt......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er goed uit!!!
    Wij wachten ook nog op een uitnodiging....
    samen met Henk & Willy.

    BeantwoordenVerwijderen