vrijdag 14 november 2014

Nog een vrijwilligersbaan erbij




In de kerkbode staat een oproep van het Diaconaal Netwerk Barneveld voor vrijwilligers ‘Thuisadministratie’.
In vier cursusavonden zal worden uitgelegd wat de taak zal inhouden.
Ach, ik heb me net voor de cursus “Omgaan met geld” aangemeld, deze kan er ook nog wel bij en sluit wellicht naadloos aan….
Een nieuwe cursus betekent ook weer nieuwe contacten.
Ik meld mij aan en wacht op wat gaat komen.
Deze eerste avond start met kennismaken en een voorstel ronde. Een ieder blijkt wel iets met financiën te hebben, hetzij door zijn/haar werk, hetzij door het beheren van de administratie van een familielid (bijvoorbeeld een hulpbehoevende vader/moeder).
Ik heb in die zin wat met financiën omdat ik acht jaar bij de Rabobank werkzaam ben geweest…..(heel veel jaar geleden……)
En ja, de cursus sluit naadloos aan bij de cursus “Omgaan met geld” omdat ook hier gebruik wordt gemaakt van de module van het Nibud.
Gaandeweg de cursus merk ik dat “vrijwilliger Thuisadministratie” in andere plaatsen “Schuldhulpmaatje” wordt genoemd. Omdat wij niet alleen bij schulden hulp bieden maar ook beschikbaar zijn voor mensen die wel wat hulp kunnen gebruiken om een administratie op orde te krijgen of te houden heet het in de Gemeente Barneveld “Hulp bij thuisadministratie”.
Een overzicht van de cursusavonden leert dat wij bijgeschoold worden in kennis over mensen met een minimum inkomen,
minimabeleid van de Gemeente Barneveld, 

bijstandsuitkering, houding en vaardigheden in het omgaan met mensen met problematische gedragingen. Met de Nibud cursus “Omgaan met geld” wordt van ons verwacht dat we voor elke cliënt die wij gaan begeleiden in ieder geval een overzicht kunnen maken van de inkomsten en uitgaven.
Een waardevolle cursus waarbij ik aan het einde besluit dat ik wel vrijwilliger wil worden maar niet bij iemand met problematische schulden en gedragingen.
Ik ontvang zelfs een 'Verklaring van Deelname'. 
Dat voelt als een soort slagen voor een examen!
Omdat de aanvragen bij het Diaconaal Netwerk toenemen krijgen de vrijwilligers die de cursus hebben afgerond bijna direct een cliënt toegewezen.
Voor mij is er een cliënt beschikbaar die als mantelzorger voor haar zieke partner niet toekomt aan de administratie. Dat vergt de eerste periode wekelijks een uurtje omdat er geen vaste plek is waar de post wordt bewaard en er uit allerlei laden, kasten, stapeltjes op het aanrecht en op de tafel poststukken tevoorschijn komen.
We spreken af dat voortaan de post op één vaste plek wordt neergelegd en gaandeweg wordt het steeds gemakkelijker om de post te verwerken, er zijn mappen met tabbladen gemaakt en de post slingert niet meer door het huis dankzij de vaste plek die daarvoor is afgesproken. Cliënt blij, ik blij.

Dankbaar werk die Thuisadministratie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten