dinsdag 7 april 2015

Mand



Op Internet staat een filmpje van een man die voor de camera iets wil vertellen over een mandje.
foto: www.delftsaardewerk.nl
Het gaat als volgt:
De man zegt voor de camera: "Dit is een heel mooi mandje gemaakt door de firma Tichelaar. Het werd gebruikt op tafel als versiering en fruitmandje."

Waarop de interviewer reageert: "Veel te lang, het moet korter".

De man probeert het opnieuw en zegt: "Mandje van Tichelaar gemaakt in Makkum".

Het is nog niet naar de zin van de interviewer. Hij zegt tegen de man: "Nog korter."

De man probeert het nogmaals en zegt alleen nog: "Mandje van Tichelaar".

De interviewer zegt: "Nee, nog korter, kort.

De man roept in de camera: “Mand”.
Zaterdagmorgen. De eerste rommelmarkt van dit jaar gaat van start. Het is bij De Hoeksteen kerk, hier vijf minuten fietsen vandaan. Omdat er voor de hele dag regen is voorspeld heb ik geen wekker gezet. Normaal gesproken doe ik dat wel omdat ik graag "als eerste" op de markt wil zijn....
Als Hans en ik aan de koffie zitten en het weer toch uitnodigt om naar buiten te gaan besluiten we om toch even naar de rommelmarkt te gaan.
Zoals ik in een eerder artikel al geschreven heb is de fiets een belangrijk vervoermiddel voor mij. Als ik boodschappen ga halen kom ik met volle fietstassen en een mand volgestouwd met boodschappen terug. De fietsmand kan er niet meer tegen en is bezig om dusdanig stuk te gaan (de gaten zijn erin gevallen) dat ik straks de kans loop om boodschappen mét mand onderweg te gaan verliezen.....
Omdat ik al meerdere van deze manden heb versleten ben ik op zoek naar een rieten mand. In de hoop dat die steviger is.
Als we de markt oplopen loop ik daar met de gedachte dat we "te laat" zijn en alle mooie spullen er al uitgehaald zijn. Dus lopen we daar "ter ontspanning". 

Opeens zie ik 'em aan een kraam hangen. Een geweldig mooie grote rieten fietsmand. Precies wat ik zoek!
Dan de vraag wat de mand moet gaan kosten.....ik probeer mijn verbazing te onderdrukken als ik hoor € 2,00! Super blij met deze aankoop kom ik Tevreden Thuis. 
Omdat deze kleur mand helemaal niet bij de fiets past besluit ik om 'em te gaan spuiten en wel in de kleur: ZWART.
In de schuur staat nog een spuitbus zwarte verf van de Action.

Riet heeft wel de "nare" eigenschap dat het enorm "zuigt". Nadat de mand flink door de spuitbus onderhanden is genomen zie je na een paar uur drogen nog de rietkleur door de verf komen. Ik besluit om een paar dagen niks te doen en dan opnieuw de spuitbus ter hand te nemen.
Dat pakt al veel beter uit. Nadat de eerste spuitbus is leeggespoten moet er nog een tweede bus aan te pas komen. 
Dan is de mand echt naar mijn zin en mooi glanzend zwart geworden:
Ik kan niet wachten totdat hij droog is en aan het stuur gehangen kan worden.
Eigenlijk zou ik nog wel iets op de mand willen bevestigen (geen bloemenslinger, maar iets anders). Ben al wel op zoek geweest maar nog niets naar me zin gevonden. Ideeën zijn welkom! Ben ik blij dat ik dit niet voor de camera hoefde te vertellen. Hoe kan ik zo'n leuke aankoop afdoen met alleen een foto en het woord: MAND?

7 opmerkingen: