vrijdag 27 maart 2015

Nationale Pannenkoekdag



Vandaag is het Nationale Pannenkoekdag.
Druk-druk-druk. Het lijkt wel alsof iedereen dat tegenwoordig is. Doordat wij vaak zo druk zijn krijgen onze opa's en oma's niet altijd de aandacht die ze verdienen. Op Nationale Pannenkoekdag kun je hier verandering in brengen. Onder het motto 'Bak mee voor ouderen!' zet heel Nederland vandaag ouderen in het zonnetje met zelfgebakken pannenkoeken! Vandaag gaan ook honderden basisscholen door heel Nederland pannenkoeken bakken voor ouderen in zorginstellingen.
foto: www.partynoorden.nl

Naast het pannenkoeken bakken voor opa en oma kun je vandaag deze "feestdag" ook aangrijpen om vanavond thuis pannenkoeken te eten!

Dat Nationale Pannenkoekdag ook een heerlijk commercieel getinte dag is blijkt wel uit het feit dat Tefal en Koopmans het initiatief voor deze dag mogelijk maken.
In de recepten op de site van de Nationale Pannenkoekdag wordt de Koopmans Pannenkoekmix genoemd.
Ik heb geen Koopmans Pannenkoekmix in huis dus mix ik zelf de ingrediƫnten door elkaar.

Te weten:
1 kilo bloem
2 liter melk
8 eieren
snufje zout 


Met drie pannen op het vuur gaat het bakken lekker snel.
De gezinsleden hebben het liefst een naturel pannenkoek ("want daar kunnen we er veel van op", zeggen ze.)
Zelf vind ik spek pannenkoeken heerlijk. Ik had nog een restje bacon liggen en dat kan ik nu mooi weg werken in de pannenkoeken. Eerst leg ik wat plakjes bacon in de pan, schenk er dan beslag op
en bak de pannenkoek aan beide zijden mooi bruin.


Ook bak ik nog een pannenkoek met appel. De appel schil ik en snijd ik in dunne plakjes.

Eerst leg ik de plakjes appel in de pan

en schenk er dan een flinke lepel beslag bovenop.


Ook weer aan beide zijden bruin en gaar bakken.


De oven zet ik op 50° C en plaats in het midden een groot bord. Hierop komen alle gebakken pannenkoeken te liggen en zo blijven ze lekker warm.



Als al het beslag is weggebakken is het tijd om de tafel te dekken. Poedersuiker en stroop mogen niet ontbreken. 


Naast de gewone schenkstroop heb ik ook karamelschenkstroop gekocht. Leuk om die eens uit te proberen.


Ik zou zeggen: AAN TAFEL! Eet smakelijk! Geniet ervan want de volgende Nationale Pannenkoekdag staat pas gepland voor 25 maart 2016!!!
Ik hoop dat de opa's en oma's niet zolang hoeven te wachten totdat ze weer aandacht krijgen.......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten