dinsdag 31 maart 2015

Piece of cake

Op een stille zaterdagmorgen gaat de beslissing vallen. Of ik kan geen cake bakken of de oven is de boosdoener. Het lukt maar niet om in deze oven een serveerbare cake te bakken. In de Aller Hande van de AH vond ik een stap-voor-stap recept van een cake.

Werkelijk waar makkelijker kunnen ze het mij niet maken. Compleet met foto’s erbij.  Je zou denken ‘piece of cake’, wat betekent: fluitje van een cent of kinderspel.

Zo eenvoudig voelt het voor mij nog niet want als deze cake niet gaat lukken is het voorbij met alle bakrecepten…..een nieuw oven zit er voorlopig niet in……

Vol goede moed ga ik aan de slag. Omdat de ingrediënten op kamertemperatuur moeten zijn en ik niets aan het “toeval” wil overlaten heb ik gisteravond al de vijf eieren en de 250 gram boter op het aanrecht neergelegd.



Inderdaad is de boter heerlijk zacht geworden…..

De telefoon leg ik naast mij neer en met dat ik de mixer aanzet zet druk ik ook de tijdklok in.


Ik ga exact tien minuten mixen, precies zoals het recept aangeeft. Eerst denk ik dat mijn hagelnieuwe mixer dit niet gaat volhouden want het eerste stukje is zwaar voor ‘em.
De boter en 250 gram suiker moeten tot een luchtige massa worden geklopt. Al snel gaan de deeghaken soepel door het deeg en ik blijf maar mixen en mixen en mixen. Als de tijdklok af gaat schakel ik direct de mixer uit. 



Tien minuten is tien minuten!

Nadat de vijf eieren er één voor één doorgeklopt zijn is het tijd voor de 250 gram bloem. 
Ik las ergens dat als je cake extra luchtig wilt maken je de bloem twee keer moet zeven. Ook die tip volg ik netjes op. Beetje bij beetje zeef ik de bloem bij het deeg en roer dit alles met een speciale spatel door elkaar.


Ik moet zeggen dat het deeg er super luchtig uitziet….zo had ik het nog niet eerder. Vol goede moed schep ik het deeg in de cakevorm die ik daarna in de warme oven schuif. Na exact 50 minuten (precies volgens recept) komt het moment suprême…de cake moet ingeprikt worden om te kijken of hij gaar is. Dat is hij!
Ik laat de oven nog tien minuten op een kiertje staan en haal de cake eruit. Verbazingwekkend hoog vind ik hem en hij valt super makkelijk uit de vorm.




Het eerste spannende deel is achter de rug. Nu volgt deel twee: het proeven!

Als de cake is afgekoeld en ik de eerste plak snij is de bovenkant een beetje krokant (lees: hard).



De binnenkant is luchtig en ik vind dat er een serveerbare cake uit de oven is gekomen. Oven: met jou is dus niets aan de hand.....


Gelukkig. Ik kan nu zeggen: een cake bakken: een piece of cake!

P.S. Inmiddels heb ik al heel wat keren een cake gebakken en heb nog een geheim wapen gevonden: 

Voor elke 500 gram bloem een zakje van dit bakpoeder toevoegen. Het beslag wordt dan nog luchtiger dan luchtig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten